ناسا می خواهد روی ماه قطار بسازد!

ناسا می خواهد روی ماه قطار بسازد!

به گزارش لینک وبسایت، ناسا ایده ای را برای ساخت یک قطار قمری دارد تا بعد از سکونت انسان روی ماه بتوان از آن برای حمل و نقل فضانوردان و نمونه های جمع آوری شده استفاده نمود.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، اگر فکر می کنید ایده ساخت قطار روی ماه شبیه به داستان یک رمان علمی-تخیلی به نظر می آید، شما تنها نیستید.
به نقل از دیلی میل، قطار ماه در واقع تنها یکی از ۶ مفهوم علمی-تخیلی به منظور دریافت بودجه جدید برای برنامه «مفاهیم پیشرفته خلاقانه ناسا»(NIAC) است.
ناسا در پروژه «FLOAT» می خواهد از ربات های مغناطیسی معلق برای انتقال روزانه ۱۰۰ تن مواد روی سطح ماه استفاده نماید. به قول گروه پروژه، این یک روش مطمئن و مستقل را برای جابه جایی منابع استخراج شده از ماه فراهم می آورد.
دکتر «ایتان شالر»(Ethan Schaler) مهندس رباتیک در «آزمایشگاه پیش رانش جت» ناسا و سرپرست این پروژه اظهار داشت: یک سیستم حمل و نقل رباتیک بادوام و با عمر طولانی، برای عملیات روزانه یک پایگاه پایدار در سال ۲۰۳۰ حیاتی خواهد بود. ما می خواهیم نخستین سیستم راه آهن قمری را بسازیم که حمل و نقل قابل اعتماد، مستقل و کارآمد محموله را در ماه فراهم می آورد.
برخلاف راه آهن روی زمین، این شبکه حمل و نقل قمری از ریل های ثابتی که امکان دارد با آنها آشنا باشید استفاده نمی نماید. نظر دکتر شالر و گروهش اینست که یک ریل انعطاف پذیر را روی سطح ماه ایجاد کنند. چنین ریل هایی برای کاهش زمان ساخت طراحی شده اند چونکه در صورت تغییر پایگاه قمری میتوان آنها را به آسانی جمع کرد و به جای دیگری انتقال داد.


حرکت با این قطار توسط مجموعه ای از ربات های مغناطیسی صورت می گیرد که روی سطح ریل حرکت می کنند. خود ریل هم نیروی رانش الکترومغناطیسی تولید می کند تا ربات ها را به مقصد برساند. این همان اصل ورای ساخت قطارهای مغناطیسی روی زمین است که در آن از میدان های الکترومغناطیسی قوی برای به حرکت درآوردن واگن ها در امتداد ریل استفاده می شود.
به قول شالر، هر ربات قادر خواهد بود تا بارهایی را در شکل ها و اندازه های متعدد با سرعت حدود ۱.۶۱ کیلومتر در ساعت حمل کند. برخلاف ربات های چرخ دار، این ربات ها از فرسودگی ریل ها در محیط غبارآلود ماه جلوگیری می کنند.
باآنکه ایده ساخت پایگاه های قمری امکان دارد هم اکنون دور از ذهن به نظر برسد اما حقیقت زندگی کردن روی ماه درحال تبدیل شدن به یک نگرانی فزاینده است.
بعنوان بخشی از مأموریت های «آرتمیس»(Artemis)، ناسا به کاوش و در نهایت فرود آمدن در نزدیکی قطب جنوب ماه خواهد پرداخت که گمان می رود یخ را در دهانه های خود نگه می دارد.
باآنکه ناسا تاریخ فرود خدمه ماه را به تعویق انداخته است اما هنوز این جاه طلبی را دارد تا حضور انسان را روی ماه امکان پذیر کند.
«جیم فری»(Jim Free) معاون توسعه سیستم های اکتشافی ناسا به تازگی به خبرنگاران اظهار داشت که این آژانس فضایی احیانا بیشتر از یک کمپ اصلی را بعنوان بخشی از فرود آرتمیس خواهد ساخت.
در نهایت، ناسا و سایر آژانس های فضایی رقیب در روسیه و چین امکان دارد تلاش کنند تا شهرک های دائمی را روی ماه بسازند. با این حال، به علت محیط خشن سطح ماه امکان دارد روند استخراج از آن و حمل و نقل مواد برای فضانوردان ایمن نباشد.
شالر توضیح داد که پروژه FLOAT به صورت مستقل در محیط غبارآلود و غیر میهمان نواز ماه عمل خواهد نمود. این سیستم را میتوان برای بردن رگولیت استخراج شده و سایر مواد به پایگاه قمری و آوردن آنها از سایر پایگاه ها بهره برد.



1403/02/23
09:17:08
5.0 / 5
360
تگهای خبر: سیستم , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
Link website