۲ كارشناس آمریكایی بررسی كردند؛

چالش های حکمرانی مجازی در آمریکا

چالش های حکمرانی مجازی در آمریکا

لینک وبسایت: نحوه کنترل و برخورد با شرکت های بزرگ فناوری اطلاعات و پلت فرم های فضای مجازی که نقشی تعیین کننده در تحولات کلان جهان ایفا می کنند، به محل بحث میان سیاستگذاران جهان تبدیل گشته است.



به گزارش لینک وبسایت به نقل از مهر، رسانه های اجتماعی در سالهای اخیر و با ایجاد تحول در ماهیت اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ای به بخشی جدایی ناپذیر از سیاست جهان بدل شده اند. این روزها شبکه های اجتماعی نقشی تعیین کننده در تحولات کلان جهان ایفا می کنند. از همین روی، نحوه کنترل و برخورد با شرکت های بزرگ جهان به محل بحث میان سیاست گذاران جهان، خصوصاً قانونگذاران ایالات متحده آمریکا بدل شده است.
جاناتان آسکوناس، استاد دانشگاه کاتولیک آمریکا و آری شولمن، مقاله نویس وبگاه آتلانتیس، اخیراً در مقاله ای به مسئله چالش میان طیف های مختلف سیاست گذاران و کارشناسان حوزه فناوری آمریکا در مورد نحوه برخورد با پلت فرم های آنلاین بزرگ، پرداخته اند.
سیاستمداران متمایل به چپ در ایالات متحده آمریکا، معتقدند که شرکت های فناوری باید اطلاعات غلط و سخنان اشاعه دهنده نفرت را در زمینه های آنلاین خود محدود کنند. این در حالیست که طیف راست، همیشه با تاکید بر مفهوم آزادی بیان، مدعی هستند که این پلت فرم ها قدرت سانسور خودرا بطور عادلانه اعمال نمی کنند.
در این مقاله به بررسی رویکرد هر دو طیف خواهیم پرداخت.
واقعیت امر این است که هر یک از مواضع اعلام شده، تنها قسمتی از حقایق و استدلال های صحیح را در بر دارند و عموماً بخشی جزئی از مسئله را پوشش می دهند.
به عقیده خیلی از کارشناسان، هیچیک از دو رویکرد یاد شده، به تنهایی نخواهند توانست ضامن تداوم ثبات در فضای مجازی و حفظ آزادی بیان در عین پایبندی و حرکت در قالب های مشخص باشد.
آسکوناس و شولمن، در همین راستا قصد دارند به بررسی راهکارهای مختلف و ارائه طریقی جهت خروج از بن بست پیش روی سیاست گذاران و شرکت های فناوری بپردازند. اولین نکته در این بحث، این است که دو دیدگاه یاد شده، چنان که به نظر می رسند از هم دور نیستند و حل و فصل بحث گفتار آنلاین در رسانه های اجتماعی، مستلزم ایجاد درک مشترک میان طرفین است. نکته دیگر آنکه سیاستمداران و کاربران باید بپذیرند که برای کاهش قدرت سیاسی پلت فرم های آنلاین، در وهله نخست، نیازمند پذیرش اصل سیاسی بودن ماهیت بخش عمده از گفتگوهای موجود در رسانه های اجتماعی، هستند.
اوج گیری اختلافات پیرامون حکمرانی پلت فرم ها
در ماه آگوست سال ۲۰۱۸، خیلی از پلت فرم های مطرح جهان، بصورت هماهنگ مبادرت به حذف حساب کاربری الکس جونز، میزبان تاک شوی رادیویی، نویسنده، مستندساز و نظریه پرداز توطئه اهل ایالات متحده از بستر خود کردند.
ابتدا اپ استور، سپس فیس بوک، اسپاتیفای، این پروسه را شروع کردند و توئیتر و پی پال نیز اندکی بعد به جمع تحریم کنندگان جونز پرداختند. این اتفاق، واکنشی بود به برخی مواضع و دیدگاه های وی مانند دست داشتن دولت آمریکا در حملات یازده سپتامبر، ساختگی بودن پروژه آپولو ۱۱ و فرود روی ماه، انفجار اکلاهاما سیتی و...
تداوم چرخه یاد شده در بین پلت فرم ها، در آن مقطع زمانی بسیار قابل پیش بینی بود و بحث های عمیقی میان طیف های مختلف سیاستمداران آمریکایی، شروع کرد. دموکرات های متمایل به چپ در آمریکا (با مفهوم چپ سوسیالیست متفاوت است)، استدلال کردند که شرکت های فناوری باید اطلاعات غلط و سخنان نفرت را در رسانه های آنلاین خود محدود کنند. این در حالیست که سیاستمداران دست راستی، مدعی شدند که محدودیت حضور جونز در پلت فرم ها، آزادی بیان را نقض می کند و شرکتها هیچ گاه نمی توانند قدرت محدودسازی خودرا عادلانه اعمال کنند.
شبکه های اجتماعی بستر ستایش رذائل اخلاقی و خشونت اجتماعی
مشکل امروز رسانه های اجتماعی بسیار بزرگ تر از مثال ارائه شده در مورد وضعیت الکس جونز است. عده بسیار قلیلی از کارشناسان هستند که پلت فرم های اجتماعی شاخص مانند توئیتر، فیس بوک، یوتیوب و گوگل را نعمتی برای دموکراسی آمریکایی در نظر بگیرند. به عقیده خیلی از متخصصان، شبکههای اجتماعی یاد شده، در مقطع فعلی به بستری جهت ستایش رذائل اخلاقی، ایجاد خشم و عصبانیت و خشونت اجتماعی بدل شده است.
رسانه های طیف دموکرات و طرفدار محدودیت پلت فرم ها در این شرایط، مارک زاکربرگ و جک دورسی را به اعمال کنترل بر پلت فرم و بهره گیری بیشتر از یادگیری ماشینی برای حل مشکل یاد شده دعوت می کنند.
۲ خطای مهم در برخورد با پلت فرم ها
به عقیده آسکوناس و شولمن، این برخورد با پلت فرم ها دو مشکل اساسی را در بر دارد. نخست این که طیف یاد شده از طرفی مدیران شرکت های فناوری را آماج حملات قرار می دهند و از طرف دیگر از آنها اعمال قدرت بیشتر برای مدیریت پلت فرم را طلب می کنند. اشتباه دوم نیز این است که منتقدان مسائل به وجود آمده را عوارض جانبی محدود یک محصول فناورانه کاملاً سالم می دانند.
به عبارت دیگر، با وجود همه معایب یاد شده، منتقدان پلت فرم های آنلاین، هنوز این پدیده نوآورانه را مانند دیگر محصولات موجود در بازار بررسی نموده و از همین روی معتقدند که مشکل با نظارت و استفاده از ابزار هوشمند، مانند یادگیری ماشینی، بطور قطع حل می شود.
این در حالی است که رویکرد مدیران پلت فرم ها تفاوت فاحشی با دیدگاه غالب دولتمردان و قانونگذاران آمریکایی دارد. پلت فرم هایی چون توئیتر، فیس بوک و یوتیوب، از ماهیت رسانه ای خود عبور کرده و به اجتماعات انسانی مجزا از مرزبندی های سیاسی، بدل شده اند.
مارک زاکربرگ در سخنرانی های خود، مدام در مورد ایجاد جامعه جهانی در بستر فیس بوک سخن می گوید.
رهبران دنیای فناوری تنظیم گری مجازی را درک کرده اند
به نظر می رسد که رهبران جهان فناوری و مدیران پلت فرم ها موقعیت خطیر پیش رو را درک کرده اند. اگر در بحث تنظیم گری محتوا و گفتار بر بستر رسانه خود از رویکرد مینیمالیستی و دست راستی استفاده کنند، اطلاعات غلط، اخبار جعلی، نفرت پراکنی و اشاعه خشونت همچنان رو به افزایش خواهد بود و آنها دیر یا زود با فشار شدید بازیگران سیاسی طیف مقابل برای تشدید قوانین مواجه خواهند شد. از طرف دیگر، اگر در ابتدای کار مواضع سخت طیف چپ را در دستور کار قرار دهند، متهم به سانسور محتوا و محدودیت فعالیت کاربران می شوند.
با توجه به این که فشار از سمت هر دو طیف بر پلت فرم ها وارد می شود، می توان دریافت که موضوع تا چه اندازه بغرنج است. از همین روی، مدیران شرکت های فناوری، برای خروج از شرایط یاد شده، بر تحول فرایندها تمرکز کرده اند.
وضع سیاست های جدید، تجدید نظر در قوانین و تدوین قواعد جدید و ایجاد نهادهای داخلی شبیه به دادگاه جهت بررسی پرونده ها بصورت داخلی، همچون این اقدامات محسوب می شود. علاوه بر این، بیشتر پلت فرم ها درحال تقویت قدرت نظارت خود بر محتوا جهت جداسازی و شناسایی مطالب مخرب با سرعت بالا هستند.
بی شک بهبود پروسه حکمرانی و قاعده مند ساختن فعالیت پلت فرم ها در فضای مجازی بصورت همگانی و عادلانه، می تواند به مرور موجب بهبود شرایط موجود در زمینه حکمرانی محتوا شود.
راهکارهای بالا، بعلاوه توسعه سیاست های کلان، افزایش تعداد ناظران محتوا در پلت فرم ها، توسعه فرایندهای بررسی و تجدید نظر، خودکارسازی نظارت با بهره گیری از یادگیری ماشینی و برون سپاری قسمتی از اعتبارسنجی محتوا، می تواند شرایط موجود را بصورت محسوسی بهبود بخشیده و کارآمدی شبکه های اجتماعی را افزایش دهد.


منبع:

1400/06/05
16:02:21
5.0 / 5
788
تگهای خبر: آنلاین , ابزار , توئیتر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Link website