افزایش ظرفیت شبکه های راه آهن با تعیین دقیق موقعیت قطارها
لینک وبسایت: پژوهشگران با یک سنسور الکترومغناطیسی روش جدید و دقیق تری برای تعیین موقعیت مکانی قطارها ابداع نموده اند که می تواند به افزایش ظرفیت بهره برداری از مسیرهای راه آهن با کاهش فاصله حرکت قطارها منجر شود.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «تک اکسپلور»، حمل و نقل ریلی به عنوان یک شیوه سازگار با آب و هوا برای انتقال افراد و کالاها شناخته می شود. با اینحال کاهش ظرفیت، تاخیرهای متداول و ترتیب گذاری (sequencing ) نامناسب قطارها منجر به گله و شکایت خیلی از مسافران قطارها می شود.
اگر بتوان شمار قطارها روی یک مسیر ریلی را در مدت زمانی کوتاه تری افزایش داد، خیلی از این مشکلات کاهش پیدا می کند یا حتی مرتفع خواهد شد. در این ارتباط، محققانی از موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) و شرکت مهندسی ITK Engineering موفق به ابداع یک سنسور (سنسور) برای تعیین دقیق موقعیت مکانی قطارها بوسیله داده های الکترومغناطیسی شده اند. این ابداع می تواند ظرفیت شبکه موجود راه آهن را به میزان زیادی افزایش دهد.
دکتر «مارتین لاوسر» از بخش سنجش و کنترل موسسه KIT می گوید: زمانی که موقعیت قطارها در یک مسیر ریلی با دقت بیشتری مشخص شود، قطارها می توانند با فاصله وقفه کمتری وارد مسیر شوند و ظرفیت تردد در مسیرها بالا می رود.
تجهیزات جدید با عنوان «سنسور مغناطیسی خط آهن» (MAROS) برای همین منظور به کار گرفته می شود. پژوهشگران می گویند: هر مسیر ریلی آهنی نوعی اثر انگشت خاص خودرا دارد و تجهیزات جدید قادر به شناسایی این اثر انگشت است. بدین سان می توان مکان هر قطار را به طور دقیق مشخص کرد.
این سنسور زیر قطار نصب می شود و میدان الکترومغناطیسی متاثر از مواد فرومغناطیسی (ferromagnetic) ریل و مواد مورد استفاده برای محکم کردن آنها را مورد سنجش قرار می دهد. پژوهشگران می گویند این روش نسبت به روش های قبلی تعیین موقعیت مکانی قطارها مانند دوربین یا جی پی اس مزیت هایی دارد.
بهره برداری آزمایشی از این سیستم اکنون در مسیرهای مختلفی در نزدیکی شهر وین در کشور اتریش انجام شده و مشخص شده است که این سنسور بخوبی کار می کند و مقرر است استفاده تجاری از آن تا اوایل سال ۲۰۲۵ شروع شود.