تولید مخلوط آسفالتی برای روسازی جاده ها با پسماند تصفیه روغن موتور
به گزارش لینک وبسایت، با عنایت به این که دفع غیر اصولی پسماند روغن موتور می تواند آب های سطحی و زیرزمینی را تا بیشتر از یک میلیون برابر حجم خود آلوده کند، محققان کشورمان مخلوط آسفالتی را بر اساس این پسماند به تولید رساندند که به قول آنها بر مبنای نتایج تست های انجام شده میزان نشر آلاینده های این محصول نهایی کمتر از حدود حداکثر مجاز قرار گرفت.
به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، علیرضا علی اکبری، دانش آموخته دکترای دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر که این طرح را با عنوان «تولید افزودنی بهبود دهنده خواص رئولوژیکی و مکانیکی مخلوط آسفالتی از پسماند تصفیه روغن موتور» با هدایت و راهبری دکتر علی خدایی و دکتر پوریا حاجی کریمی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی کرده است، اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ هزار تن ماده پسماند از تصفیه روغن موتور تولید می شود که این پسماند به نام «لجن اسیدی» شناخته می شود و متشکل از اسید سولفوریک، تراشه های موتور وسایل نقلیه، پلیمرهای سوخته شده و مقداری روغن موتور مستعمل است.
وی با تکیه بر این که به علت غلظت بیش از اندازه مجاز فلزات سنگین و اسیدی بودن، لجن اسیدی در دسته پسماندهای خطرناک طبقه بندی می شود، اظهار نمود: بر مبنای مطالعات انجام شده، در صورت دفع غیر اصولی این پسماند می تواند آب های سطحی و زیرزمینی را تا بیشتر از یک میلیون برابر حجم خود آلوده کند که با عنایت به حجم تولید این پسماند، یک تهدید برای محیط زیست به حساب می آید.
علی اکبری دفع اصولی و بهداشتی این پسماند را همراه با هزینه های گزاف دانست و خاطرنشان کرد: عرضه راهکاری مناسب که علاوه بر دفع بهداشتی این پسماند بتواند هزینه های مربوطه را به حداقل برساند، می تواند پاسخی مناسب به چالش موجود در صنعت تصفیه روغن موتور باشد و استفاده از این پسماند در تولید مخلوط آسفالتی یکی از راهکارهای مناسب برای دفع بهداشتی پسماند تصفیه روغن موتور به حساب می آید.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: از آنجائیکه دفع بهداشتی پسماند حاصل از تصفیه روغن موتور همراه با هزینه های گزاف است و این دفع بهداشتی از منظر زیست محیطی هم بسیار حائز اهمیت می باشد، اقتصادی کردن تولید روغن موتور تصفیه شده همراه با برآورده کردن استانداردهای زیست محیطی اهمیت بالایی دارد. این تحقیق با اقتصادی کردن فرایند دفع پسماندهای ناشی از تصفیه روغن موتور با عرضه یک روش ساده و کارآمد علاوه بر این که معضل صنایع تصفیه روغن موتور را حل کرده، با جایگزین کردن محصول به دست آمده بعنوان بخشی از مصالح تولید مخلوط آسفالتی کمک شایانی به بهبود خواص مخلوط آسفالتی در مقابل خرابی های شیارشدگی، حساسیت رطوبتی و ترک خوردگی دمای پایین خواهد نمود.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: با عنایت به ساختار و عملکرد پیچیده و غیرمعلوم پسماند تصفیه روغن موتور، در این مطالعه به صورت گام به گام عمل شد و یافته های گام پیشین در جهت تعیین مسیر و رویکرد گام آتی مورد استفاده قرار گرفته است. در نخستین گام مراکز اصلی تصفیه روغن موتور، میزان تولید سالانه پسماند، تنوع موجود در پسماندها و مؤلفه های شناسایی و تفکیک این پسماند شناسایی و تعیین شد و با برنامه ریزی مناسب و با استفاده از آزمایش های شیمیایی و عملکردی رفتار نمونه ها شناسایی و تعیین شد.
علی اکبری تصریح کرد: با عنایت به عدم امکان استفاده از این پسماند به صورت مستقیم در مخلوط آسفالتی، روش هایی با قابلیت اجرا در صنعت برای اصلاح پسماند مورد استفاده قرار گرفت و با اضافه کردن محصول به دست آمده از این روش ها به قیر و مخلوط آسفالتی، تأثیر آن بر مبنای معیارهای مهندسی سنجیده شد. با عنایت به این نتایج، بهترین روش برای این منظور، شناسایی و محصول آن که پسماند اصلاح شده است، با استفاده از آزمایش های پیشرفته تر و تکمیلی مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی افزود: نتایج به دست آمده نویدبخش بوده و منجر به تولید شدن یک محصول با ارزش برای اصلاح خواص مخلوط آسفالتی شد. در گام نهایی به منظور اطمینان از دفع بهداشتی این پسماند در پیکره راه، آزمایش های زیست محیطی نشر آلاینده ها مورد استفاده قرار گرفت که مقادیر نشر با فاصله اطمینان قابل توجهی کمتر از حدود حداکثر مجاز قرار گرفته بودند.
محقق این طرح، انتخاب روش ساده و در دسترس خنثی سازی پسماند اسیدی به وسیله آهک و استفاده از محصول خنثی شده به دست آمده بعنوان جایگزین مصالح سنگی در تولید مخلوط آسفالتی را از دستاوردهای این پژوهش دانست و اظهار داشت: نتایج این مطالعات در کارخانه های تصفیه روغن موتور بعنوان تولیدکننده این پسماند از کاربردهای این دستاورد است.
وی افزود: با وجود این که در مطالعات پیشین داخلی و خارجی تلاش هایی جهت استفاده از این پسماند در تولید قیر انجام شده است، به علت تأثیر مخرب این مواد بر رفتار قیر و مخلوط آسفالتی مورد استقبال و استفاده قرار نگرفت، ولی در این مطالعه با استفاده از روشهای فنی مختلف در ابتدا پسماند تصفیه روغن موتور به صورت فیزیکی و شیمیایی اصلاح شدند که به تولید شدن یک محصول نوین ختم شده است.
منبع: لینك وبسایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب