قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی است

بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی است

به گزارش لینک وبسایت، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به این که درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش وپرورش هستیم، اظهار داشت: از مدارس برتر حمایت های ویژه ای صورت می گیرد.



به گزارش لینک وبسایت به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سید افقهی در مراسم اختتامیه اولین دوره توانمندسازی مدیران مدارس شبانه روزی دوره اول متوسطه طرح شهاب در گردهمایی ملی مدیران مدارس کانون های نخبه پرور، انسان سازی را همچون با اهمیت ترین رسالت ها و اهداف بعثت انبیا الهی برشمرد و اظهار داشت: همه مجادلات، مناقشات و منازعات از شروع بعثت انبیا تا حالا بر سر بحث شکل دهی به کارخانه انسان سازی بوده است، این که بتوانیم جامعه ای را شکل دهیم که در آن جامعه انسان رشد کند و به کمال غایی خود برسد که ریشه این امر در فضای خدمت شما معلمان و مدیران نظام آموزشی است.
وی اضافه کرد: بنیادی ترین حوزه تربیتی و پرورشی به دست معلمان و مربیان شکل می گیرد و برهمین اساس است که می گویند علم در کودکی مانند حکاکی روی سنگ است که بر ضمیر کودکان خواهد ماند و عمده مسائل و مشکلاتی که انسان ها در بزرگسالی با آن مواجه می شوند ناشی از شرایط تربیتی در سنین کودکی است.

اهمیت صدچندان فعالیت در عرصه های استعدادیابی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اهمیت صدچندان فعالیت در عرصه های استعدادیابی، اظهار داشت: تعالی و پیشرفت کشوربه واسطه نخبگان جامعه محقق می گردد. استعدادها هستند که باید آینده کشور را بسازند، جایگاه های مهم تصمیم سازی کشور را در دست گیرند و پیشران پیشرفت باشند.
سید افقهی افزود: انقلاب ما نیز انقلابی فرهنگی بود که از همان ابتدا با هدف ایجاد حیات طیبه برای انسان و ساخت جامعه ای که از نظر عدالت، رفاه و سطح زندگی و پیشرفت الگوی جهانیان شود، شکل گرفت.
وی در ادامه با اعلان اینکه آرمان انقلاب اسلامی این بوده که جامعه ای مترقی با انسان هایی بهره مند از هر دو بال علم و ایمان باشیم، اظهار داشت: چنین تربیتی به دست مربیان و معلمان نظام آموزشی به انجام می رسد و تاکید ما بر دوره متوسطه اول به همین دلیل شکل گرفته، چونکه در این دوره شخصیت اصلی فرد که ریشه عمل و نظر آینده است، شکل می گیرد، همانگونه که ریشه نهال در زمین حاصلخیز و شرایط مناسب رشد صحیح خودرا خواهد داشت.

تاکید رهبری بر اجرائی سازی دو سند مهم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اشاره به اهمیت سند استراتژیک کشور در امور نخبگان اظهار داشت: این سند در سال ۹۱ ابلاغ گردیده، اما با وجود پیگیری های مکرر رهبر معظم انقلاب و با گذشت حدود ۱۲ سال از ابلاغ این سند، بخش عمده آن اجرائی نشده است، همین طور سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نیز به عنوان سندی راهبردی و بسیار مهم بارها مورد تاکید و پیگیری رهبری قرار گرفته است.
سید افقهی در ادامه اضافه کرد: سند استراتژیک کشور درامور نخبگان حوزه های وسیع تری را نسبت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش در بر می گیرد و نقش وظایف هر دستگاه را بصورت ویژه در قبال نخبگان مشخص کرده است، اما فصل مشترک دو سند فلسفه نظام انقلاب و نظام اسلامی است که برمبنای آن اگر بخواهیم نظام مان در امتداد اهداف خود حرکت نماید باید انسان هایی داشته باشیم که فلسفه فکری، جهان بینی، هستی شناختی و معرفت شناسی شان در امتداد آموزه های انقلاب اسلامی و اسلام ناب محمدی باشد.

یک سوال اساسی!

وی با اشاره به این که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بر ایجاد زمینه برای آموزش عادلانه تاکید شده، اظهار داشت: سوال اینجاست که آموزش عادلانه چگونه باید اتفاق بیفتد؟
سید افقهی افزود: عدالت آموزشی یکی از فاکتورهای انقلاب اسلامی است، اما متاسفانه در چند سال اخیر با نگاهی به آمار رتبه های زیر ۳۰۰۰ کنکور بنظر می رسد توزیع آموزش و توانمندسازی استعدادهایمان به سمت دهک های برخوردار و دارای قدرت اقتصادی متمایل شده که ریشه آنرا باید در نظام تربیت و آموزش خود جستجو نماییم.
وی با اشاره به این که متاسفانه استعدادهایی در کشور داریم که حتی آنها را نمی شناسیم، اظهار داشت: باید کاری نماییم که از میلیونها استعداد جوان و نوجوان کشور حتی یک استعداد هم هدر نرود. مقام معظم رهبری می فرمایند اگر در گوشه ای از کشور فرد نابغه ای به دنیا بیاید، شناخته نشود و بدون آنکه زمینه استعداد او فراهم گردد از دنیا برود، به او ظلم کرده ایم.

عزم خودرا برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: همین دغدغه سبب ایجاد طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر با عنوان شهاب شد، وقتی به بنیاد ملی نخبگان آمدیم، عزم خودرا برای توزیع عادلانه آموزش در کشور جزم کردیم تا به روشی توان سیستم اجرائی کشور را در تحقق عدالت آموزشی بالا ببریم.
وی افزود: طرح شهاب طرح بسیار خوبی ست که بخش شناسایی آن مطابق روال های شیوه نامه تا حالا پیگیری شده، اما مشکل آنجاییست که بعد از شناسایی، هدایت لازم برای استعدادها اتفاق نیفتاده است که در چنین شرایطی نقش مدارس شبانه روزی بسیار پررنگ دیده می شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان افزود: بدین جهت در تدبیری، مدارس با تراکم بالای استعدادی مورد شناسایی قرار گرفت و منجر به ایجاد این گردهمایی با شما مدیران و مربیان مدارس شد تا با اجرای برنامه های توانمندساز و جلسات هم اندیشی در امتداد تحقق واقعی برنامه ملی شهاب در همه ابعاد پیش رویم.

شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی/ امری خطیر در لایه سیاستگذاری و برنامه ریزی

سید افقهی در ادامه اظهار داشت: این امر، امر خطیری ست که در لایه سیاستگذاری و برنامه ریزی باید مورد حمایت جدی قرار گیرد. وظیفه و شأن بنیاد ملی نخبگان است که در عرصه استعدادی و نخبگانی ماموریت خودرا به نحو احسن انجام دهد و معتقدیم اگر انسان اراده کند کاری را انجام دهد و از جان مایه بگذارد طبیعتاً هدف او با وجود همه محدودیت ها محقق می شود و این اراده است که نقش اصلی را بازی می کند.
وی با تأکید بر این که باید در اجرای این اهداف ید واحده ای شویم، اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان درحال شکل دهی به نظام رتبه بندی مدارس شهابی در همکاری با آموزش وپرورش است، یعنی مدارسی که در طرح شهاب مخاطب بنیاد هستند رتبه بندی خواهند شد و از مدارس برتر حمایت های ویژه ای صورت خواهد گرفت و آن چه امروز به شما مژده می دهم این است که بنیاد در ایجاد بستر مناسب برای حمایت های زیرساختی، اعتباری و مالی همراه شما خواهد بود.
سید افقهی در ادامه با اشاره به بورس دانا اظهار داشت: زمان شهید بزرگوار، شهید رئیسی بورسی به همت ایشان بنیانگذاری شد به عنوان بورس دانا که بنا داریم آنرا به دانش آموزان برتر همین مدارس اهدا نماییم. بخشنامه و شیوه نامه این بورس سال قبل در بنیاد ملی نخبگان ابلاغ گردیده و برمبنای آن استعدادهای برتر ویژه مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

همکاری کانون های نخبه پرور با مدارس شهابی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اعلان اینکه از دیگر موارد مهمی که باید در دستور کار قرار بگیرد همکاری کانون های نخبه پرور با مدارس شهابی ست، اظهار داشت: ما بدنبال ایجاد تنوع مدارس در نظام آموزشی کشور نیستیم. آنچه دنبال می شود اطلاق عنوان شهابی برمبنای عملکرد به مدارس برتر در عرصه تربیت و هدایت استعدادها و فعالیت مستمر آنها است.
پیگیری برای جلب حمایت استانداران سراسر کشور از مدارس شهابی
سید افقهی همین طور از پیگیری های بنیاد ملی نخبگان در امتداد هماهنگی با استانداران سراسر کشور برای حمایت ویژه از مدارس شهابی آگاهی داد و اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان با استانداری ها وارد مذاکره شده و به امید خدا با حمایت استانداری از مدارس شهابی در آینده، گامی دیگر در تحقق اهداف بر می داریم، همین طور پیگیری امور این مدارس همچون ماموریت های ویژه بنیادهای نخبگان استانی است که باید ارتباط خودرا با مدارس شهابی گسترش دهند.
سید سلمان سید افقهی در آخر با اعلان اینکه موضوع مدارس شهابی از موضوعات کلیدی بنیاد نخبگان خواهد بود، اظهار داشت: پیشنهادات و ایده های شما در امتداد شکل دهی هرچه بهتر این برنامه، بطور قطع مورد استقبال مسئولان بنیاد ملی نخبگان قرار خواهد گرفت و انتظار داریم ایده های خلاقانه خودرا در امتداد اجرای هرچه بهتر برنامه ها در اختیار ما قرار دهید. امیدواریم که خداوند ما را در مسیری که شروع شده یاری کند و بتوانیم با حرکت در راستای اجرای عدالت، شاهد ثمرات مثبت در رشد نظام آموزشی و تعالی کشور باشیم.


منبع:

1403/05/19
12:07:53
5.0 / 5
786
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , سیستم , هك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Link website