در تشریح چالش های حوزه موبایل مطرح شد
فرصت های تعامل در حوزه نرم افزارهای موبایل را نداریم
به گزارش لینک وبسایت، قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری با مروری بر وضعیت صنعت موبایل کشور و تاکید بر شناخت وضعیت فعلی آن، چالش های موجود در حوزه موبایل را شرح داد و اظهار داشت: کشور ما سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار تخصیص ارز به حوزه موبایل دارد، اما به علت تحریم ها و محدودیت های بین المللی فرصت های بین المللی بسیاری را از دست داده ایم. ضمن این که چالش دیگر ما در صنعت موبایل اینست که فرصت های تعامل در حوزه نرم افزارهای موبایل را نداریم.
به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، محمدامین احمدلو در نشست بررسی «سیاست های دولت در زمینه داخلی سازی صنعت موبایل»، اظهار نمود: باید در هر صنعتی ببینیم کجای زنجیره ارزش آن قرار داریم. چه تولیدی از زنجیره ارزش، به صرفه است و در آن بخش با مزیت هایی که داریم می توانیم وارد شویم و نقش آفرینی نماییم. در صنعت موبایل هم تجربیات مختلفی داشتیم؛ اینکه کجای زنجیره ارزش قرار بگیریم مثلاً در صنعت خودرو اگر هاب پخش قطعات منطقه بودیم، نقشی پررنگتر در زنجیره ارزش آن داشتیم. در موبایل و زنجیره ارزش آن با تجربیاتی که به دست آمد به یک برآورد برسیم که در کدام بخش باید ورود داشته باشیم.
احمدلو، با مروری بر وضعیت صنعت موبایل کشور و تاکید بر شناخت وضعیت فعلی آن اظهار داشت: ما باید وضعیت صنعت گوشی موبایل را بدانیم. کشور ما سالانه ۳ تا ۴ میلیارد دلار تخصیص ارز به حوزه موبایل دارد و باید توجه داشت که صنعت موبایل، دارای تفاوت های ساختاری با صنعت خودرو است به صورتی که موبایل، بازار متمرکزی دارد و گرچه با تعداد شرکت زیادی وارد کننده و توزیع کننده مواجهیم، اما ساختار آن یکپارچه و متمرکز به چند شرکت است.
وی با بیان اینکه به علت تحریم ها و محدودیت های بین المللی فرصت های بین المللی بسیاری را از دست داده ایم، اضافه کرد: چالش دیگر ما در صنعت موبایل اینست که فرصت های تعامل در حوزه نرم افزارهای موبایل را نداریم. مبحث بعدی روابط حاکمیتی و حکمرانی در این حوزه می باشد. مثلاً این شرکت ها تعهداتی را به کشورهای مقصد می دهند مانند خدمات گم شدن گوشی و... که کشور ما در این عرصه ها هم با چالش هایی مواجه می باشد.
او همینطور مشکل بعدی را در ارتباط با بازار جهانی این حوزه دانست و اظهار داشت: ماهیت صنعت موبایل این گونه است که تا پانزده سال پیش بازار عموما در دست چند برند اروپایی بود. برندهای اروپایی که جای خویش را به برندهای چینی دادند، یک ساختار متمرکز زنجیره تأمین و توزیع داشتند. شرکتهای عموما فعال در کامپیوتر ماهیت یکپارچه این صنعت را شکستند و شرکتهای تولیدکننده اصلی تجهیزات یا OEM و هم شرکتهای طراحی کننده یا ODM خدمات را به چندین برند مختلف عرضه می دهند و اغلب برندها هم اکنون از خطوط طراحی و تولید یکسانی خارج می شوند. حالا شرکت ها یکسانند، اما طراحی را برای برندهای مختلف انجام می دهند. این فضا کاملا نسبت به یکی دو دهه قبل که شرکتهای محدودی ساختار زنجیره تأمین یکپارچه داشتند، متفاوت می باشد.
قائم مقام ستاد اقتصاد دیجیتال، با بیان اینکه سهم مونتاژ در تمامی صنایع تا سقف چهار تا پنج درصد است و عمده ارزش افزوده این صنعت در طراحی و مدیریت برند و ارزش و بازاریابی است، افزود: شناخت صنعت، وضع موجود و وضعیت جهانی و زنجیره ارزش راهنمایی می کند که کجا میتوان ارزش آفرینی کرد.
وی قرار گرفتن در زنجیره تأمین و تولید را یک لزوم دانست و اظهار داشت: بازار ایران این ظرفیت را دارد که تغییر وزن پیدا کند که قدرت چانه زنی بازرگانان را به سمتی ببرد که محصولات باکیفیت بالاتر و خدمات بهتری را از کمپانی ها مطالبه کنند.
وی با بیان اینکه یکی از مسائل صنعت موبایل کشور ارزبری است، اظهار نمود: میتوان کارهایی در این حوزه انجام داد. مثلا میتوان از شرکت هایی که برای برندهای معروف گوشی طراحی می کنند، خواست که گوشی ای با قیمتی ۳۰ درصد ارزان تر برای کشور ما طراحی نمایند تا حداقل ۳۰ درصد کاهش ارزبری داشته باشیم. اگر گوشی باکیفیت مناسب و قیمت خوب طراحی و تولید می شود باید مورد حمایت قرار بگیرد.
به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، وی ادامه داد: اگر بتوانیم به بخش های مختلف زنجیره ارزش مانند تأمین قطعات توزیع و... تسلط پیدا نماییم، می توانیم این توانمندی را عمق ببخشیم و تسلط را افزایش دهیم. در گوشیهای دکمه ای که ارزبری صد میلیون دلاری دارند، می توانیم کارهای خوبی انجام دهیم و قیمت تمام شده هم قابل مدیریت کردن است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب