دانه های سویا هوشمند می شوند

دانه های سویا هوشمند می شوند

لینک وبسایت: یک متخصص ژنتیک در راستای یافتن راه هایی برای پرورش محصولات سویا تلاش می کند که می توانند گرما، خشکی و تنش های کاهش دهنده آب را کنترل کنند و عملکرد گیاه را در وضعیت تحت فشار بهبود ببخشند.


به گزارش لینک وبسایت به نقل از ایسنا، «ران میتلر»(Ron Mittler) متخصص ژنتیک «دانشگاه میزوری»(Mizzou) برای ایجاد سویای هوشمند تلاش می کند. منطقه مرکز ایالت میزوری سال ها در مقابل الگوهای آب وهوایی غیرقابل پیش بینی همچون خشکسالی، موج گرما و سیل مقاومت کرده است که بطور معمول عملکرد کشاورزی را مختل می کنند و تولید را برای کشاورزان دشوار می سازند. بااینکه نمی توان آب و هوا را کنترل کرد اما میتلر و گروهش در تلاش هستند تا از توانایی طبیعی محصولات سویا برای انطباق با شرایط آب وهوایی نامطلوب بهره گیرند و در عین حال، عملکرد آنها را بهبود ببخشند.
به نقل از سایت رسمی دانشگاه میزوری، میتلر امیدوار است که با بودجه ۲.۴ میلیون دلاری «بنیاد ملی علوم آمریکا» بتواند به بررسی مکانیسم های نهفته در پس خنک شدن گیاهان در وضعیت گرما و تنش خشکی بپردازد و اطلاعات جدید را به بالای دو دهه تحقیقات خود بیافزاید. او با مهندسی ژنتیکی گیاهان سویا به روش هایی که مقاومت آنها را در مقابل تنش ها بهبود می بخشد، اهتمام دارد به این هدف مهم برسد.
این پژوهش، میتلر را یک گام به کمک کردن به کشاورزان ایالت میزوری برای سازگاری با الگوهای آب وهوایی مضر نزدیک می کند و در عین حال، به برآورده کردن تقاضا ادامه می دهد. میتلر اظهار داشت: چیزی که من را هیجان زده می کند، این است که یاد بگیرم گیاهان چگونه مشکلات را حل می کنند و با تغییرات محیطی سازگار می شوند. بر طبق آن چه از راهبردهای سازگاری گیاهان آموخته ایم، گروه من می توانند این بودجه جدید را دریافت نمایند و به نوآوری و بهبود آن چه می دانیم ادامه دهند.
میتلر با ردیابی الگوهای آب وهوایی ایالت میزوری به مدت دو دهه دریافت که امواج گرمایی درحال گذر مکرر از ایالت، مسئول تخریب قابل توجه محصول هستند. او بررسی تنوع ژنتیکی را راه سودمندی برای کشف پاسخ این پرسش می داند که کدام ژن های سویا گیاهانی را با قابلیت تحمل شرایط تحت فشار ایجاد می کنند.
دانه های سویا به لطف رشد چندین نسل در محیط های تحت فشار، برای تنظیم سلول هایی به نام سلول های نگهبان تکامل یافته اند که باز و بسته شدن منافذ روی سطح برگ ها، کاسبرگ ها و گل هایشان را کنترل می کنند تا در مقابل شرایط آب وهوایی ناملایم مقاوم تر شوند.
هنگام بروز خشکی، گیاه روزنه های خودرا می بندد تا آب را حفظ کند. با این وجود، هنگامی که تنش گرمایی زیادی وجود دارد، گیاه نمی تواند نفس بکشد. جالب اینجاست که تعدادی از گونه های گیاه سویا یاد گرفته اند با باز کردن روزنه ها روی سطوح زایشی خود -گل ها و کاسبرگ ها- خودرا خنک کنند و در عین حال، روزنه های روی برگ های خودرا ببندند تا آب را نگه دارند.
این تعادل به گیاه امکان می دهد تا خودرا خنک کند و آب مورد نیاز را برای هیدراته شدن نگه دارد و در نهایت به اندازه کافی زنده بماند تا محصول فصلی خودرا تولید نماید.




منبع:

1403/07/13
11:55:51
5.0 / 5
198
تگهای خبر: متخصص , محصولات , هوشمند , وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Link website