معاون وزیر علوم مطرح كرد؛

عدم درک صحیح از سطوح آمادگی فناوری

عدم درک صحیح از سطوح آمادگی فناوری

به گزارش لینک وبسایت، معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور درک سطوح آمادگی فناوری است.



به گزارش لینک وبسایت به نقل از بنیاد ملی علم ایران (INSF)، نشست «جایگاه علوم پایه در بنیاد ملی علم ایران» بمنظور بزرگداشت روز ملی علوم پایه (بزرگداشت ابوریحان بیرونی) و با هدف گفت و گوی محققان برجسته علوم پایه در سالن اجتماعات شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس در مورد برنامه ها و روش های حمایت بنیاد ملی علم ایران از علوم پایه اجرا شد.

عدم درک صحیح از سطوح آمادگی فناوری

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین مراسم اظهار داشت: بزرگترین مشکل اکوسیستم کشور درک سطوح آمادگی فناوری است. باید توجه داشته باشیم که سطح ۸ و ۹ TRL، آمادگی فناوری برای اتصال محصولات به بازار است و برمبنای آن چه که مقام معظم رهبری اولویت را بر تولید بنا کردند توجه ایشان به سطوح ۸ و ۹ آمادگی فناوری است.
وی افزود: از طرف دیگر باید به درک این مساله برسیم که تا سرمایه گذاری در سطوح پایین آمادگی فناوری انجام نشود، نمی توانیم محصول را به بازار برسانیم. امروز فناوری در جهان در سطوح نظامی چه ها می کند و کسانی دراین زمینه موفق هستند که سرمایه گذاری در سطوح پایین فناوری داشته اند.
وی اشاره کرد: توسعه فناوری به سطوح آمادگی ۸ و ۹ در اختیار بخش خصوصی است. البته رتبه تولیدات علمی ایران در اسکوپوس از رتبه ۵۴ در سال ۱۹۹۶ به رتبه ۱۵ در سال ۲۰۲۰ رسیده است؛ همین طور تعداد مقالات علمی ایران از سال ۲۰۰۳ تا حالا رشد داشته است چونکه کشور این مساله را درک کرده است که اگر تولیدات علمی کشور به «جرم بحرانی» کاربرد تحقیقات برسد، می توان به تولید محصول دست پیدا کرد.
معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود: از نمونه کشورهایی که به این حقیقت دست یافته است، چین است که ۳۰۰ هزار مقاله بیش از آمریکا به چاپ رسانده است. البته کشور روسیه نیز به سبب اعمال تحریم ها با افت کاهش انتشارات علمی روبه رو شده است.

معجزه محققان ایرانی با بودجه ناچیز

وی تصریح کرد: سهم کل مقالات علوم پایه ایران از کل مقالات کشور در سال ۲۰۰۰ بیش از ۲۰ درصد، در سال ۲۰۰۵ به سهم ۲۹. ۹ درصد، در سال ۲۰۱۵ به سهم ۳۲. ۲ درصد رسیده است. این عدد نشان میدهد که علوم پایه پرچمدار است.
صالحی اشاره کرد: قرار گرفتن ۲۰ دانشگاه کشور در رتبه های کمتر از ۵۰۰ از اهداف وزارت علوم است اما هیچ دانشگاهی در جهان جزء ۱۰۰ دانشگاه برتر قرار نمی گیرد مگر آنکه سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری کرده باشد. این در حالیست که بودجه هایی که در اختیار ما قرار دارد، نشان از معجزه پژوهشگران دارد.
صالحی در آخر اشاره کرد: کل اعتبارات وزارت علوم ۵۵ همت معادل یک میلیارد دلار است این میزان اعتبارات در صورتی است که در کنار ۱۲۹ دانشگاه، ۵۸ پارک فناوری و ۲۸ پژوهشگاه نیز وجود دارد و پژوهشگران ما جهاد و معجزه می کنند.

1403/07/14
21:24:44
5.0 / 5
124
تگهای خبر: سرمایه گذاری , سیستم , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Link website